Guayaquil en Guaranda

20 juli 2017 - Guamote, Ecuador

18 July 2017

7:30 :  's Morgens eerst nog een ontbijtje in Puerto Lopez dan de taxi naar de bus -terminal. Vervolgens de bus naar Guayaquil,  de grootste stad in Ecuador. Een stad in concurrentie met Quito op politiek vlak.

Daarna aangekomen, hoteltje opgezocht en even opgefrist. We hadden uitzicht op Guayas (de cholodade rivier .... door de bruine kleur). Guayaquil komt van Guaya en Quil (een man en vrouw van verschillende stam die de stad hebben gesticht).

Dan op verkenning in de stad : een paar parken met grote leguanen die naast ons stonden (ze werden goed gevoederd met sla dus ze kwamen op ons af, de winkelstraat verkend en daar iets gegeten).  De dag geëindigd met een goede wandeling op de Malécon (eigenlijk de dijk) langs de grote rivier. Op einde van de Malécon naar boven geklommen (440 treden) in het ouderlijke gedeelte die vroeger niet betrouwbaar was  , maar nu goed te bereiden (wel veel politie niet opvallend langs de straat hier en daar). Het eindpunt was de vuurtoren waar we een prachtig zicht hadden op de stad !!  De zonsondergang hebben daar net nog kunnen mee pikken.

Nog een kleine gezonde hap in het hotel met op de achtergrond een optreden van een Jazz bandje en dan bedje in.

19 July 2017

's Morgens terug een lekker ontbijt (typisch zoals de vorige dagen : ananas, papaya  en of watermeloen), een glas sap van boomtomaten (heerlijk fris) en dan brood of geroosterd broodje met ei (roer, spiegel of hard gekookt) en ook nog confituur.

Terug taxi naar de bus Terminal (gigantisch groot) om de bus te nemen voor een langere rit naar Guaranda.  Dat is een stadje waar 90% indianen wonen. Een heel fijn stadje, heel verzorgd , een mooi plein ,....  Echt de moeite waard.  Het hoteletje was ook heel verzorgd.  Het was al late namiddag toen we aankwamen , dus wandeling in stadje gemaakt en naar het huisje geweest waar Leen en Manolo nog gewoond hebben toen Leen daar ook werkte.

Ook het gemeentehuis gepasseerd ,maar de vlag van Evergem hing niet uit... voor diegene onder jullie die het niet wisten.... Evergem en Guarande hebben een stedenband waarbij mensen van beide plaatsen regelmatig uitwisseling doen).

's Avonds lekker gegeten in tof restaurantje waar Leen en Manolo vroeger ook kwamen... en het was er nog steeds na 12 jaar.

Moe maar voldoen naar bed.

20 July 2017, 6:00

Vroeg opgestaan om te vertrekken naar Guamote. De weg er naar toe was weer prachtig. Veel natuur en de rit was continue naar boven tot we langs de Chimboraso (de hoogste berg op de wereld en was vroeger een actieve vulkaan maar nu niet meer). Toen we er kwamen zaten we reeds op een hoogte van 4400 m.  We zijn niet uitgestapt want we gaan naar een actieve vulkaan op 5800m iets later op ons programma). Dus direct naar Guamote. Daar was een indiaanse markt waar ze van her en der kwamen om hun koeien, paarden, zwarte varkens te verkopen. En natuurlijk ook kleren.

Was een prachtig zicht met die mensen in hun gekleurde poncho's te zien !!

Vandaag eens verder genoten en nog aan het genieten van een rustige dag. Straks gaan we nog een project zien van Belgen hier (dorpschooltje) en dan nog een hapje eten.  Het hoteltje wordt ook door een Belgische uitgebaat samen met indianen, we zijn hier echt op ons gemak.

Vandaag ook beslist om hier een extra nachtje te blijven en morgen een ferme wandeling te maken op de toppen van de Andes. We hopen dat we terug geen wolken hebben want het zicht moet prachtig zijn.

PS : vandaag het water aan de andere kant (tegenwijzerzin) zien weglopen uit een groot afwasbak.... we zitten dus wel degelijk op het zuidelijk halfrond.